Tranquility

25 oktober 2017 - Sydney, Australië

Sommige mensen maakten zich al wat ongerust, maar we zijn still alive and kicking. Zo nu en dan wat problemen met de wifi. En op de campings zal dat wel vaker gebeuren. Hier dus nu ons nieuwe reisverhaal.

Melbourne ligt inmiddels al weer achter ons en we vertrokken met ons drietjes met ons huisje op wielen naar nicht Hilda in Wahgunyah, een klein stadje aan de Murray River in Victoria op de grens met New South Wales. Wel weer wennen zo’n camper, want het waaide ook nog eens behoorlijk en het is al wat jaartjes geleden dat we in zo'n ding hebben gereden.

Met Hilda een hele gezellige avond gehad, heerlijk gegeten (lekker stoof met puree en verse groentes, oftewel Nederlandse pot) en natuurlijk weer heel veel bij gekletst. Echt weer even family-quality time.                                                                                        De volgende ochtend naar de John Foordbrug gewandeld, die de grens tussen beide staten aangeeft. Daarna hebben we een bezoekje gebracht aan de Wicked Virgin Winery waar Hilda werkt. Er wordt haar weleens gevraagd of zij de Wicked Virgin is, waarop zij dan antwoord dat 1 woord ervan klopt, de rest mogen ze zelf invullen. Daar een paar heerlijke flessen wijn van meegenomen, die waarschijnlijk geen lang leven beschoren zijn. En na een heel gesprek met Kaketoe Charlie zijn we verder getrokken naar Jindabyne. Prachtig zo’n beest. Zodra hij wat aandacht krijgt reageert hij door o.a. te praten of op zijn kop te gaan hangen.

Ach een mens doet weleens gekke dingen. Jindabyne ligt namelijk in de Snowy Mountains. Alsof we nog geen kou genoeg hebben doorstaan. Een prachtige rit door de bergen en over de hoogvlaktes, helaas met mist en veel regen, maar wel langs mooie riviertjes en beekjes (waarvan sommigen zeer aparte namen hebben, zoals Murdering Hut Creek, laat de fantasie zijn werk maar doen).                          Uiteindelijk kwamen we bij Discovery Parks Caravan park. En we kregen een plek toegewezen. Wow! Met uitzicht op Lake Jindabyne. Jammer dat het al snel donker werd (met name door de vele regen die viel). Maar de volgende ochtend was het weer een stuk beter en konden we nog even nagenieten.

Toch moesten we al weer afscheid nemen om naar Narooma aan de kust te rijden. Dwars door de Great Dividing Range. En de plek? Bij Narooma Surf Beach mochten we op een plek staan met bijna vrij uitzicht over zee en strand. Als het zonnetje er ook nog even bij wil komen zou het helemaal mooi zijn. Het was heerlijk om even over het strand te wandelen. Maar ook hier moesten we jammer genoeg op tijd vertrekken. Want we willen zon, warmte en niet te ver van Sydney zitten. Daar zullen we Inge droppen voor haar verdere reis. De zon kwam al wel, maar de warmte nog niet.

We besloten om naar Kangaroo Valley te gaan. Een aanrader volgens diverse sites en een wens van Inge. Op weg ernaartoe komen we weer door het regenwoud en o.a. langs het oude goudzoekersstadje Mogo. Het blijkt een plaatje, maar helaas hadden we niet de tijd om daar even te stoppen.

In Kangaroo Valley aangekomen is het een drukte van belang. Een of ander fancy fair trekt mensen uit alle richtingen lijkt het. Nu hadden we geen camping geboekt omdat we geen wifi meer hebben in de camper. Eigen schuld. We werden even te enthousiast dat we wifi aan boord hebben, maar dit is helaas beperkt tot 1 GB. Natuurlijk kunnen we wel bijkopen maar dat had nog even wat voeten in de aarde. Dus op goed geluk ernaartoe. En nee helaas geen plaats. Nog een paar campings gebeld. Uiteindelijk bleek in Gerroa nog een camping plek te hebben. Alleen moest je 2 nachten achtereen boeken en hadden ze geen cabin meer beschikbaar voor Inge. Daartoe hadden we besloten omdat het ’s nachts nog behoorlijk koud is en we dan geen tent en matrasjes hoeven te kopen. Wel hadden ze een safaritent voor 3 personen. En wat voor een. Geheel in safaristijl met een zebra- en giraffekop op de koop toe. Bovendien heeft het een badkamer met toilet, douche en ligbad op pootjes. En de ligging? Aan een riviertje dat in open verbinding staat met de zee. In een woord: geweldig! We hebben hier dan ook gezellig 3 nachten met zijn drieën doorgebracht. Wel net zo leuk als in de camper. Wel waren we heel blij met de dekbedden uit de camper voor wat extra warmte. En de naam van de tent? Tranquility, wat rust betekent. En dat hebben we gehad. Heerlijk in ons eigen tempo doen wat we willen doen en niet afhankelijk zijn van het reizen naar weer een volgende plek.

De volgende dag wilden we dan ook naar een marktje in Kiama, 10 km verderop. Daar aangekomen eerst genoten van de blowhole in zee. De golven spuiten om de haverklap flink door een gat in de rotsen. Dat blijft toch een prachtig natuurfenomeen om te zien. De markt was er helaas niet. Bleek dat we een kaartje met data voor 2018 hadden meegekregen. Op de camping hebben ze schijnbaar een erg vooruitziende blik.

Weer terug en vanwege een heerlijk zonnetje naar het strand gewandeld. Helaas, de donkere wolken werden nogal dreigend. Bij de tent terug gekomen klaarde het echter al weer op en Danny en Inge besloten om te gaan kanoën. Even op het riviertje voor de tent langs en een stukje richting de zee vergezeld van een pelikaan.

Daags erop heerlijk gewandeld in Barren Grounds. Een wandeling van 6 km naar Cook’s Nose Outlook. Het was een redelijk makkelijke route in tegenstelling tot wat we gewend waren. Het uitzicht was wel de moeite waard, maar voor ons mag het nog wel iets intensiever. Wel nog een Echidna gezien, die dacht dat wij hem niet konden zien omdat hij zijn neus onder een boomstam had verstopt. Haha.                                    Vervolgens nog even verder gereden naar Minnamurra Rainforest waar we naar de waterval gewandeld (4,2 km totaal) zijn. Deze waterval is in 1989 door een aardverschuiving verandert. Nu ligt er op de plek van de oude waterval een smalle kloof. De waterval zelf konden we helaas niet goed zien, omdat ze bezig waren met verbeteringen aan het laatste stuk van het pad. Dit was wel een behoorlijk pittige wandeling. Er zaten flink steile stukken in. Maar het was absoluut de moeite waard. Op de terugweg hoorden we nog wat ritselen in het bos. Bleken er Lyrebirds rond te scharrelen. Hele bijzondere vogels met een enorme staart, die de mannetjes over hun kop trekken tijdens de balts. De staart lijkt dan op een harp.  Dat hebben we dan helaas niet mogen meemaken. Maar de volgende keer zullen we opletten als ze in een natuurdocu te zien zijn.

Niets is oneindig. Dus de volgende dag weer op naar Sydney om Inge te droppen in de buurt van een hostel. Zij zal naar Cairns doortrekken met de Greyhound voor backpackers.  En wij gaan een paar dagen verder relaxen op een camping 30 km ten noorden van deze miljoenenstad. Om daarna Robin en Roos een stukje op onze reis mee te nemen

1. Hester Neary:
    25 oktober 2017
    Leuk hoor dat Inge erbij was voor een paar dagen. Mooie fotos. En is Robin dan ook in Australia?
  2. Barry & Finette:
    25 oktober 2017
    Mooie natuur is het toch... en klinkt allemaal gezellig, met of zonder WiFi :-)
  3. Henk:
    25 oktober 2017
    Heerlijk , denk dat we over een paar jaar nog een keer gaan, wat leuke eb mooie reisverhalen
  4. Wietje:
    25 oktober 2017
    Wat weer een heerlijk verhaal. Fijn dat jullie ons zo mee laten genieten! Groetjes uit Meppel!
  5. Kees Kuijpers:
    26 oktober 2017
    Wat een mooi verhaal weer natuur zonder wifi is ook weleens fijn!
    Goede reis en veel plezier! Kees
  6. Klaas en Diana:
    30 oktober 2017
    Tranquility, hoe toepasselijk.
    Ik was hem ff weer kwijt en verviel reeds in oude gewoonten. Voor de kleine dingen waarvan ik genoot was geen tijd... idioterie
    Hoognodig tijd om te reageren op twee mooie hoofdstukken van jullie reis. Iets waarvan ik heb genoten en me voorstel hoe geweldig het voor jullie is. Beide verslagen geven een beeld van stad, natuur, nieuwsgierig zijn, het onbekende tegemoet, familie, gezin maar ook rust. Geniet en ik geniet dankzij jouw verhalen mee. En ik heb weer wat geleerd 😄
    Veel plezier en veel liefs
  7. Karin:
    1 november 2017
    Hoi,
    Top, wat een avontuur.
    Geniet ervan en we blijven jullie volgen!
    Hooroo