Bye bye camper

10 oktober 2022 - Perth, Australië

Dongara aan de rivier de Irwin is echt een leuk stadje of dorp zo je wilt.

Met een blik op de horizon zagen we hoge golven en wisten dat het een verstandig besluit was van de kapitein om de tour naar de Abrolhos Islands niet door te laten gaan, ook al leek de zee erg rustig zo dicht bij de kust.

We hebben een heerlijke wandeling gemaakt langs de rivier. Prachtige natuur en een mooie plek om te wonen. In het dorp een kop koffie gehaald bij Pappies en aan de andere kant van de rivier terug gewandeld.  Met een kaart in de hand dachten we het goede pad te hebben, maar we kwamen vast te zitten in de bosjes 😂. Uiteindelijk vonden we een route naar de boardwalk en konden omhoogklimmen om ons pad te vervolgen.

Na een lunch op een uitkijkpunt vervolgden we onze weg en moesten we daarbij een duin over en het estuarium oversteken.  We waren bang dat we rekening moesten houden met high tide en hadden al even geïnformeerd bij de plaatselijke vvv. Gelukkig bleek deze dam zelden onder water te staan en konden we er gewoon langs.

Na Dongara zijn we beland op een camping genaamd Sandy Cape aan de Turqoise Coast.  De kust hier wordt zo genoemd vanwege de vele witte duinen die je hier vindt.  The red meets the white zou je kunnen zeggen.

Vanwege de flinke zuidwester 🌬 kunnen we hier ook niet snorkelen en het moeten we improviseren voor een maaltijd, want kokerellen wordt hem ook niet echt. In de baai zagen we een paar dolfijnen vlak bij het strand zwemmen. Geweldig om ze zo dicht bij het land te zien. Een kano-er zat op de eerste ring in zijn bootje. Had hij even mazzel.

Na één nachtje Sandy Cape zijn we doorgereden naar Jurien Bay alwaar we een bezoek brachten aan het Lesueur NP. Daar kun je zo’n 900 bloeiende planten vinden. Fantastisch. Ik bleef maar foto’s maken.  Om alle bijzondere bloemen te laten zien gaat te ver. Het zijn er gewoon te veel. Dus maar weer een compilatie gemaakt.  Het park kun je bezoeken in je eigen auto en een 18 km lange ronde maken, waarbij er een paar stops zijn voor een leuke wandeling en een aantal stopjes voor een informatiebord die je vanuit de auto kunt lezen.

We hadden verwacht dat het op de camping erg druk zou zijn omdat er bijna geen plek te krijgen was. Het viel alleszins mee. Het lijkt trouwens of de cycloon van vorig jaar ook hier heeft huisgehouden.  We hopen hier toch nog even te kunnen snorkelen, want de wind houdt zich redelijk rustig. Korte tijd later steekt hij echter zijn kop weer op en kunnen we dat ook vergeten. Nee, het weer hier zit ons niet helemaal mee.  We zijn ’s avonds dan ook maar uit eten gegaan bij de Sandpiper Tavern & pizzeria, waar ze wonderbaarlijk genoeg niet eens koffie ☕️ serveren voor na de maaltijd.  We maakten ons op voor weer een koude nacht, maar gelukkig viel alleszins mee.

Jurien Bay  is ook een plek vanwaar je tours kunt boeken om de sealions te observeren. Hier hebben we echter niet zoveel zin en de volgende dag pakken we dan ook ons boeltje bij elkaar en vertrekken alweer naar een volgend stadje: Cervantes. Voor we daar aankomen rijden we eerst om naar Badgingarra NP. Ook weer een gebied met veel bloeiende planten en als we dachten dat we ze nu allemaal wel gezien zouden hebben kwamen we hier toch nog nieuwe soorten tegen.  Een leuke wandeling maar zoals vaker met veel vliegen. Heel veel vliegen. We kozen voor de korte wandeling van circa een uur en dat was meer dan genoeg.

Na alle mooie bloemen te hebben gezien en de vliegen beu te zijn rijden we dan door naar de Lobster Shack in Cervantes. Hier zouden ze een leuke rondleiding geven. Dus onze nieuwsgierigheid was gewekt. Bij aankomst was het zo druk dat we eerst niet wijs werden over het hoe en wat. Na rondgevraagd te hebben liepen we naar de shop voor de tickets, maar die bleek dicht😳. Dan eerst maar eens lunchen. De lobster rolls smaakten heerlijk en daarna werd het rustiger en was de shop geopend. De rondleiding kan dus doorgaan.  We kregen eerst een filmpje te zien over de familie Thompson die in de jaren 60 dit bedrijf hadden opgestart. Het is nog steeds een familiebedrijf en wordt alleen maar groter. De kreeften gaan voor een groot deel van de wereld over. De dame die ons daarna rondleidt begint al te vertellen voordat iedereen bij elkaar staat. Gevolg: het is slecht te volgen wat ze allemaal vertelt.  Dan blijkt ook nog eens dat de werknemers naar huis zijn en de fabriek dus eigenlijk stilligt. Je krijgt dus niet een heel goed beeld van het bedrijf.  Aan het eind krijgen we nog wat uitleg over de diverse lobsters en mogen we ze even vasthouden, al zien wij daar het nut niet van in. Met ieder een keyring verlaten we het pand en rijden we naar de camping om ons klaar te maken voor de laatste nacht.

Dan hebben we er bijna 7 fantastische weken opzitten met de camper.  Toch vinden we het fijn om weer in een gewoon bed te kunnen slapen.

De laatste dag met ons campertje hebben we nog de Pinnacles bezocht in het Nambung NP. Een zeer bijzonder en indrukwekkend zandgebied van vele kilometers waarin vele Pinnacles staan.  Deze vind je door het hele land wel, ar n iet zoveel bij elkaar als hier. Gelukkig kunnen we hier ook met de auto door heen rijden. Gelukkig, want mijn rug moet nu echt herstellen van dat harde camperbed. De route is ruim 4 km en eigenlijk het mooist bij een laagstaande zon ivm de schaduwwerking. Voor ons is dat geen haalbare kaart omdat het bewolkt is, dus gaan we gewoon overdag. Daarna door via Lancelin (slechte snacks bij de roadhouse) en Yanchep NP. Dat laatste was een meevallertje. We dachten in het stadje Yanchep even wat te gaan eten, maar kwamen langs Het Nationale Park en zagen een bordje met vork en mes. Het was een meer dan uitstekend plan. Lekker geluncht in een oud pand midden in een prachtig park.  Vervolgens konden we nog even de boardwalk meepakken om een paar koala’s te spotten. Die zie je niet in het noorden vanwege de hitte, dus leuk om ze hier wel al even te zien.

Daarna door naar Perth, 2,1 miljoen inwoners. Dat is echt wennen. Na wekenlang amper verkeer tegen te zijn gekomen zitten we nu weer midden tussen vele wegen en auto’s. Gelukkig brengt google maps ons snel en goed op onze nieuwe plek: Quest Kings Park. Hier blijven we een week om daarna met een auto het zuiden te ontdekken.

Als we de volgende dag de camper wegbrengen hebben we er 7635 km mee gereden. Poeh, dat is toch een beste afstand in 7 weken tijd.

Accomodaties:

Nu ook genieten ,in Perth,en appartement.😀
    Groetjes Fien
  2. Helen:
    14 oktober 2022
    Wat een fantastische reis maken jullie en byzonder mooie foto's van de natuur daar! Geniet nog even vd laatste week en gelukkig zitten jullie niet in het zuidoosten . Zag net beelden vd overstroming. 😘
  3. Cary Olinga:
    15 oktober 2022
    Inderdaad Helen. We hadden het plan om misschien door te vliegen naar het oosten, maar gelukkig hebben we satinet gedaan. We zullen nu het zuidwesten gaan bekijken de komende weken. Onze reis zit er dus nog niet op.
  4. Karin:
    15 oktober 2022
    heerlijk om te lezen en voor jullie op naar het volgende avontuur!
  5. Cary Olinga:
    15 oktober 2022
    Dank je Karin. Omdat we weten dat niet iedereen in de gelegenheid is om een bezoek aan Down Under te brengen of dat gewoon niet wil, vinden we het leuk om mensen toch mee te laten genieten van al het moois dat hier te zien is. En dan is het extra fijn om te weten dat mensen van onze verhalen genieten. 🥰
  6. Roelof:
    16 oktober 2022
    Wel een super reis hoor. Wat een prachtige planten daar ook. De Wieden is mooi maar dit maakt ook wel wat los.
    Op naar nog meer moois