Gorgeous

18 september 2022 - Karijini National Park, Australië

Omdat we naar Karijini N.P. gaan verwachten we daar niet veel aan boodschappen te doen. Dus dat maar eerst geregeld en vervolgens aansluiten in bij het vele vrachtverkeer van en naar Port Hedland.

De reis verliep zeer voorspoedig en weldra konden we het NP inrijden. In eerste instantie lijkt het gebied niet zo interessant: groene heuvels met spinifex en kleine boompjes. Alles lijkt hetzelfde, maar wel heel groen.

Zodra je echter beter kijkt zie je rode kloven in de heuvels en deze blijken de attracties van dit gebied.

Bij de entree van het park moeten we een envelop invullen. Dit hebben we eerder gedaan bij een paar nationale parken in Kimberley. Dus hier hetzelfde stramien gevolgd. We hebben een All Parks Pass voor alle nationale parken in Western Australia. We hoeven dan alleen voor de eventuele camping te betalen en niet voor de campervan. Dus zogezegd zo gedaan.

Bij de visitors centre nog wat informatie gevraagd en wij dachten dat we konden gaan en staan waar we wilden. Onze keus viel op het Karijini Eco retreat, van waar we diverse gorges kunnen bezoeken.

Daar aangekomen bleek het even anders te zitten. Dit retreat valt dus niet onder Karijini NP en we moeten hiervoor apart betalen. Maar ja, we hadden al betaald en er bleek ook geen plaats meer vanwege het weekend. Tja, wat nu? The lady from the retreat was very nice and offered us the emergency campsite. Dat was toch wel heel aardig, want ze vond dat wij toch eigenlijk wel een noodgeval waren. Als bedankje hebben we haar een paar magneetklompjes gegeven voor op de koelkast. Doen we vaker als dank je wel voor de dienst of de fijne tour.

Vervolgens hebben we met de visitors centre gebeld en alsnog werd het door ons betaalde geld terugbezorgd. People over here are very kind and try to offer their help when needed. Zo fijn😅🙏🍀.

Je zit op deze camping lekker beschut, want oor het meterhoge spinifex vind je elkaar bijna niet terug. Onze buren staan trouwens zo’n 50 meter verderop afgeschermd met bosjes en bomen.

‘s Avonds even gezellig bij het restaurant een footy game zitten kijken. Blijkt dat dit weekend de halve finales gespeeld worden. Volgende week zaterdag is de finale en we bedachten ons dat wij 5 jaar geleden op onze reis door Tasmanië in de auto hebben zitten luisteren naar de finale van toen😂. Oh sweet memories.

Na een hele koude nacht (12 graden, maar voor ons voelde het aan als rond het vriespunt🥶), waren we weer vroeg op. De dagtemperatuur loopt echter alweer snel op naar 29, voor ons een aangenamere temperatuur.  Ik hoorde trouwens de dingo’s huilen vannacht als wolven. Spannend, maar natuurlijk niets kunnen zien in het pikkedonker.

Met frisse moed hebben we geprobeerd de Hangcock gorge trail (grade 5, moeilijkste gradatie) te doen. Geprobeerd! Het blijkt een aardige klim naar beneden, geen probleem voor ons overigens en daarna moesten we door het water waden. Dat hadden we wel gelezen maar dat was ons inmiddels alweer ontschoten, dus niet de goede schoenen aan of mee.

Op blote voeten hebben we geprobeerd een stuk door het water in de kloof te waden. Het was wel een bijzondere ervaring, want de rotsen steken hier in lagen uit. Prachtig om te zien, moeilijker om overheen te klauteren. Uiteindelijk belanden we bij een stuk waar we echt schrik voor hadden: een nog diepere doorwaadbare kloof met moeilijke randen. Voor ons gevoel hadden we het echter wel gezien en hebben we eieren voor ons geld gekozen. Liever heelhuids terug dan dat we opgepikt moeten worden met een heli.

Omdat de wandeling hierdoor minder tijd in beslag nam hebben we gelijk de lookouts meegenomen en een volgende gorge: the upper Weano gorge. Een mooie wandeling met minder kans op natte voeten en grade 4. Prima te doen en een mooie kloof.

’s Middags bij de camping nog de Joffre Waterfall gedaan (grade 5). Wederom een prachtige gorge en na wat klimwerk kon ik de waterval zien bij een pool. Het gekke was dat het leek alsof het water stilstond en schuin afliep. Het bleek de weerschijn van de rotsen te zijn die dit beeld vertekenden. Ook aan het andere uiteinde van de gorge was er een prachtige pool te zien. Je kunt er zwemmen, maar dat hebben we niet gedaan.

Genieten was het wel van de omgeving en een kleine Australasian Grebe (dodaars, kleinste fuut).

Op naar Exmouth. Vroeger dan verwacht trouwens, want om de een of andere duistere reden hadden we extra dagen in Port Hedland ingecalculeerd. Nou ja, dan pakken we ergens anders een paar dagen extra. Meevallertje 😀

Accomodatie:

Karijini NP - Karijini Eco retreat

1. Fien van Herwaarden:
    Mooi😀
  2. Roelof:
    18 september 2022
    Best wel spannende wandelingen dus. Wel gaaf.
  3. Ineke:
    18 september 2022
    Gorgeous 👌 met al die gorges. Ik ben weer bij met lezen. Wat maken jullie veel mee ! Nog reacties met het overlijden van Queen Elizabeth ? morgen de begrafenis.
  4. Cary Olinga:
    19 september 2022
    We hebben inderdaad meegekregen dat Elizabeth is overleden. Op deze camping hangen wat tv’s dus misschien krijgen we wat mee van de begrafenis.
  5. Christine:
    Weer een mooi verslag Cary. 👍
  6. Dejo Lute:
    18 september 2022
    Je maakt toch wat mee. Mooi om mee te lezen. 😘
  7. Helen:
    19 september 2022
    Jullie beleven heel wat😁 en nog zoveel energie👍super hoor. Geniet ervan.
  8. Cary Olinga:
    24 september 2022
    Dank je Helen. Mooi excuus; een man met een Australisch paspoort. Kunnen we dit wonderlijke land mooi bewonderen 😉
  9. Elly:
    24 september 2022
    Mooie en spannende wandelingen. Goed dat jullie verstandige beslissingen nemen. 😀🥾.
  10. Bernadet Mulder:
    25 september 2022
    Weer mooie en spannende verhalen om te lezen! En wat een prachtige foto’s! Blijf genieten samen😘
  11. Klaas en Diana:
    1 oktober 2022
    Wederom een mooi verhaal en gelet op de foto’s, wat zijn jullie al bruin! Hier? Het is nat en koud. De nacht temperaturen bij jullie zijn bij ons dagtemperaturen 😏. Kortom hier zitten twee mensen die wegdromen bij jullie avonturen en je weet het, Klaas houdt niet van de kou en ik zou zo graag weer op blote voeten willen lopen
  12. Cary Olinga:
    1 oktober 2022
    Misschien liggen de temperaturen hoger inderdaad, maar het waait zo hard dat het toch koud aanvoelt. En op blote voeten wordt hem hier ook niet, het strand is te heet en de rest te rotsig. al lopen de Aussies hier vrijwel allemaal op flipflops. Op zich wel makkelijk, maar veel podotherapeuten zouden hier hun hoofd bij schudden. En zo is er altijd wel wat en dan heb ik het nog niet eens over de pests of te wel vliegen. veel, heel veel vliegen🤣😘