The pearl of the Dampier peninsula

18 september 2022 - Broome, Australië

Weer op tijd wakker en ons klaar gemaakt om een stukje door te rijden naar het noorden.

Maar eerst wilden we nog even het strand zien. Vanaf de camping waren we binnen 5 minuten op het strand. Prachtig wit zand met azuurblauwe zee. We wanen ons ergens op een idyllisch eiland.

Maar we hopen op een bijna even mooie plek terecht te komen: Quondong beach (genoemd naar de blauwe vrucht die we 5 jaar geleden voor het eerst zagen liggen tijdens een wandeling aan de oostkust).

En we vinden een schitterende plek; een privé plek boven op een klif met uitzicht over de Indian Ocean, geen directe buren en alle ruimte om ons heen.  Er zijn hier geen voorzieningen, maar in geval van nood hebben we een schepje bij ons😉. De heerlijke zeebries brengt ons de nodige verkoeling waar we al weken naar uitzien. Al zal dat hier niet voor lang zijn. Over 2 dagen verwachten ze hier temperaturen die oplopen naar de 40 graden. We hebben echt kunnen genieten van een mooie zonsondergang en een geweldige sterrenhemel en we hebben heerlijk geslapen, zelfs een beetje uitgeslapen.  De kleine kreeftjes die we op het strand zagen rondscharrelen waren ’s nachts met zijn allen naar boven gekropen. De volgende ochtend zagen we alleen nog de sporen in het zand. Waar ze heen zijn gegaan is ons een raadsel.

’s Morgens terug naar Broome voor nog wat boodschappen. Bij het visitors centre de Van neergezet en daar bleek ook een trammetje te staan, die een leuke tour door het stadje deed.

Broome is niet groot, maar wel enorm groen en staat bekend als de parel van Australië. Hier wordt al meer dan 100 jaar op parels gevist en inmiddels ook gekweekt.

Via Chinatown (ja ook hier) kwamen we terecht bij een pearlshop. Daar hebben we een filmpje gezien over de ontwikkeling van de parelvisserij. Zeer indrukwekkend en niet altijd een even leuke bezigheid dat parelvissen.

Bij de Town Beach hebben we geluncht en daarna een bezoekje gebracht aan het museum (eindelijk één die open was😉). Tijdens de tramrit kregen we te horen dat er 76 Dutchies omgekomen waren bij een raid van de Japanners in 1942. Het bleek om Nederlandse vluchtelingen uit Indonesie te gaan. Poeh, daar krijg je het even koud van. Maar dat maakte het bezoek aan het historisch museum wel waard.

Eigenlijk hadden we ‘facemasks ‘moeten dragen want Covid is hier weer uitgebroken. We vergaten het echter aldoor, net zoals de meeste mensen. Op hoop van zegen dat dat goed gaat.

In de middag zijn we uit Broome vertrokken en hebben een plek gezocht op Roebuck Plains Roadstation CP. Dit ligt bij de uitvalsweg naar het zuiden en heeft dus voor ons een gunstige ligging.

Het is zoals gezegd een Roadstation en er komen hier veel werklui. Een aantal wegwerkers worden hier ondergebracht door hun baas in caravans of cabins en de nodige roadtrains rijden hier af en aan. Veel lawaai en stank, dat dan weer wel. Maar dit hoort ook bij het Australische leven en dat willen we ook een beetje proeven. Maar een beetje is echt genoeg.

Accomodatie - Roebuck Plains Roadstation CP

1. Roelof:
    18 september 2022
    Jullie reactie op alles wat je ziet is al mooi.
    De foto’s gezien hebbende geloof ik graag dat het geweldig is daar. En geen COVID oplopen hè !!
  2. Deynice:
    18 september 2022
    Wat hebben jullie het geweldig daar, ondanks wat saaie wegen en wat obstakels is er veel te beleven.
    Heel veel plezier met jullie verdere reis.
  3. Dejo Lute:
    18 september 2022
    Weer een mooi verhaal en wat zien jullie toch veel moois
  4. Klaas en Diana:
    30 september 2022
    Azuurblauwe zee, witte stranden, sterrenhemel en ga zo maar door. Hoe romantisch, heerlijk. Het is een gevarieerde, avontuurlijke reis met prachtige foto’s. Blijf vooral genieten en blijf uit de buurt van mensen die hoesten en proesten zou ik zeggen