Perfect Perth

16 oktober 2022 - Perth, Australië

Een stad van 2,1 miljoen inwoners, dat klinkt erg veel, maar het is heel relaxt hier. De meeste mensen wonen in de suburbs en komen niet zo vaak naar het centrum.

Het appartement waar we verblijven ligt tegenover het Kings Park, een groot aangelegd park met een nog groter bos. Jammer genoeg hebben we geen uitzicht op dit mooie park, maar wel op het CBD (Central Business District, oftewel stadscentrum). Het heeft een keukentje, wasmachine en wasdroger. Dus eerst maar eens alle kleding goed wassen, want het rode dirt zit overal, echt overal, ook op plekken waar je het niet verwacht en de wasmachines op de campings zijn van die half-wassers, die niet echt schoonwassen. En natuurlijk heerlijk genieten van een zacht bed. Zaaaaalig!!

De eerste dag hier blijkt ook nog eens de herdenking te zijn van de bomaanslag op Kuta, Bali twintig jaar geleden. In het hele land hangen de vlaggen halfstok en op tv zie je continue toespraken hierover.

Eigenlijk zitten we in een kantorengebied. Ook al moeten er volgens google genoeg restaurantjes in de buurt zijn, we kunnen ze niet vinden.  Nou ja, dat zoeken we nog uit. We waren een dag eerder naar Perth gegaan om rustig de camper uit te kunnen pakken. Daags erna hebben we hem teruggebracht naar Apollo, vlak bij het vliegveld.  Vandaar konden we met de metro terug naar het centrum met een lijn die net de dag ervoor in gebruik was genomen. Dat was mooi mazzel, al stopt hij overal en duurt het net zo lang.

Danny is ’s middags alleen op onderzoek uitgegaan, zodat ik nog wat kon werken verrichten en ’s avonds zijn we lekker uit eten gegaan.  Dat was nog wel even zoeken, maar uiteindelijk vonden we restaurant Julio, niet zover bij ons vandaan met een goede keuken. En natuurlijk werkte daar een Nederlandse jongedame, waar we gezellig mee aan de klets raakten.

De volgende dag, na nog wat administraite voor klanten te hebben verricht, zijn we op de metro naar Fremantle gestapt. Een leuk stadje aan de kust, waar we de oude gevangenis hebben bezocht. Brr, wat een verhaal. The old prison werd al in de 19e eeuw gebouwd en later uitgebouwd door de gevangenen zelf. De dame die ons rondleidde vertelde op een leuke manier over het leven van de gevangenen vanaf dat ze binnen kwamen en wat er in de loop van de jaren is veranderd.

Pas in 1991 werd deze gevangenis gesloten, na een opstand van de gevangenen zelf. De omstandigheden waren hier zo slecht dat het ook echt niet meer kon. Ondanks dat hij niet als zodanig meer in gebruik is was het er een drukte van belang. Allerlei klusjesmannen zijn bezig de boel een beetje op te knappen om verder verval te voorkomen. Na nog wat rondgewandeld te hebben en een kort bezoekje te hebben gebracht aan de Round House, de eerste gevangenis van Fremantle, zijn we maar weer op de metro terug gestapt.

Donderdags zijn we het CBD gaan verkennen en gelijk even wezen kijken waar we moeten zijn voor de tour van zaterdag naar Rottnest Island.  Perth is een leuke stad, niet superdruk en naast de nieuwbouw vind je mooie oude panden. En dan blijkt dat Haystreet and Murraystreet vanuit het CBD helemaal naar West Perth lopen waar wij verblijven. Lijkt makkelijk te belopen maar het zijn toch flinke afstanden, vooral met alle heuvels die je over moet. De stad is ook enorm groen, dat zie je goed vanuit Kings Park waar je een mooi uitzicht hebt over een deel van de stad. Vanuit CBD zijn we met de ‘Cat’ (de gratis bus door het centrum van Perth) doorgereden naar Leederville.  Hier heeft Inge een paar jaar geleden gewerkt bij Kailis, een visrestaurant en viswinkel. De naam Kailis kwamen we trouwens langs vrijwel de hele westkust tegen. Allereerst in Exmouth, daarna in Dongarra en ook nog in Fremantle. En het betreft allemaal dezelfde familie, die een goede naam heeft hier. De restaurants in Leederville en Fremantle worden dan ook druk bezocht. Mickey, zoon van de eigenaar, kende Inge nog goed. Dus het was leuk om elkaar even te spreken. Vervolgens met de bus weer terug naar West Perth en via een omweg door het park zat de dag er alweer bijna op.

De volgende dag om 12.00 am hadden we afgesproken met Diana, een volle nicht van Danny, bij Botanical Cafe in Kings Park. Om 10.00 uur wilden we echter nog een walk door Kings Park and the Botanic Garden meemaken. Onze begeleidster bleek ook Diana te heten. We hadden dus echt een Diana day 😂. De tour was erg leuk en interessant. Veel wetenswaardigheden over het ontstaan van Perth, het park en alle native flowers en vele vogels, zoals de Laughing Kookaburra. Nu hebben we al veel verschillende bloemen gezien, maar het is ook fijn als je er een paar namen bij hebt. Op het eind van de wandeling konden we nog een uitstapje maken naar een boardwalk met een glassbridge. Nou ja stel je daar niet te veel van voor, want alleen de zijkanten waren van glas🫣. Je loopt bijna over de boomntoppen, wat wel erg leuk is.  Daarna snel naar het café om Diana op te vangen.  Ze was echter wat later en het was even spannend of we elkaar zouden herkennen, want ja ons enige contact tot nu was via facebook.  Gelukkig bleek het geen enkel probleem en hebben we gezellig getafeld. Het was een leuk eerste contact en hopelijk zien we elkaar volgend jaar weer, maar dan in Nederland.

Zaterdags was het vroeg op en dat valt niet mee na een wat mindere nacht. Maar we gaan wat leuks doen dus dat heb je er dan maar voor over.  Eerst naar Elizabeth Quay, het busstation in CBD. Vandaar een stukje wandelen voor we bij de ferry kwamen die ons naar Rottnest Island zou brengen. Aan boord gezellig met een stel uit Melbourne zitten kletsen en geluisterd naar de man die het eerste uur tot aan Fremantle ons veel vertelde over de rivier de Swan. Tot de 19e eeuw was de rivier afgesloten van de oceaan. Voor he transport en al het afval dat in het water gedumpt werd, leek het beter om de natuurlijke dam door te breken, wat natuurlijk tot gevolg had dat het water zout werd en men dus op zoek moest naar een ander drinkwater. Nu kun je mooi varen op deze enorm brede rivier, tenminste tot een stuk voor Fremantle, want daar wordt het nauwer. Eenmaal op zee (Indian Ocean) kan de vaart in gezet worden en zijn we halfuurtje later op Rottnest.  De fietsen die we erbij geregeld hadden moesten van de boot gehaald worden en daarna konden we op pad. Rottnest is echt een fietseiland, wat de meeste mensen dan ook doen. Het is echter ook erg heuvelachtig met pittige klimmetjes en door de soort mountainbike-achtige fietsen waar we op zaten hebben we besloten om niet de hele route te doen.  Achteraf een prima idee want zo hadden we genoeg tijd om rond te kijken. Er zijn vele leuke strandjes om te zwemmen of nog beter te snorkelen. We hadden echter niets meegenomen omdat de temperatuur niet zodanig zou zijn om dat te doen. We hadden echter een mooie zonnige dag en dan voelt het al gauw warmer aan.

Bij Geordie Beach hebben we geluncht en daar zagen we voor het eerst de Quakka’s. Dit zijn kleine buideldieren en so cute. Het lijkt namelijk altijd of ze een lach op hun koppie hebben.  Als je gewoon rustig blijft zitten komen ze vaak vanzelf bij je. Alleen een selfie maken met deze diertjes is een kunst op zich, want ze zijn erg bewegelijk. En oppakken of voeren is absolut not done. In het dorpje bij de haven zagen we heel veel quakka’s en zelfs eentje met een kleintje in de buidel. Hoe mooi wil je het hebben. Een man wees me op een kleintje achter mij, maar toen hij deze zag was hij ook verkocht. En zijn dochter sprong van de fiets en ging bij de Quakka liggen, voor iedereen die foto’s wilden maken. Prachtige actie van dit meisje met een hoop hilariteit. Daarna nog even een klein uurtje op het strand en toen was het alweer tijd om terug te gaan.  Terug in Perth was het zo rond etenstijd, dus we besloten om maar gelijk een restaurantje in te schieten. De eerste die onze aandacht trok was het Brew House op the Island, vlak bij de ferrie.  Er klonk livemuziek en het leek behoorlijk druk, maar gelukkig hadden ze nog een tafeltje vrij en hebben we een heerlijke pizza gegeten. Al met al een fantastische dag om te onthouden.

De laatste dag hebben we het rustig aangedaan. Nog wat rondgewandeld in de stad en lekker geluierd in het voorjaarszonnetje in Kings Park met uitzicht op de Swan en het CBD.

Het was een heerlijke week hier in Perth, maar het is tijd om verder naar het zuiden te gaan. Wij hebben besloten om het zuidwesten verder te ontdekken en misschien maar goed ook. Het weer in het oosten is zodanig slecht met alle overstromingen dat we beter hier in de buurt kunnen blijven. Dus nu gaan we eerst naar Margaret River.

1. Ineke:
    21 oktober 2022
    Wat een verhalen en wat een belevenissen, Prachtig.