The Real life

1 september 2022 - Edith Falls, Australië

Nu op weg naar Edith Falls nabij Katherine.

Langzamerhand verandert het landschap een beetje, al kunnen we niet gelijk de vinger erop leggen wat er anders is. Veel bomen zijn gewoon hetzelfde.  Maar uiteindelijk zien we dat een bepaald soort yucca achtige plant er niet meer is.

In het begin is het al druk op de weg als we er met 3 auto’s en 2 motoren rijden. Haha. Kom je in Holland niet tegen. Drukker lijkt het te zijn met de bluewinged Kookaburra. Danny ziet er tenminste meerdere rondvliegen.

Er liggen ook veel droppings op de weg. Waarschijnlijk van het vee wat hier vrijelijk rondloopt.

Een korte pauze bij Bukbukluk doet ons goed. Even een kopje koffiegezet en die meegenomen naar de look-out.  Vandaar heb ik mijn eerste rit met een 4wd camper gedaan. Ging best goed, alleen de versnellingen tot en met 3 zijn wat lastig te handelen als je ineens links moet schakelen.

Het landschap verandert ondertussen nog meer, nu met meer heuvels en rotsblokken.

In Pine Creek werden we verwelkomd door een grote groep Flying foxes. Prachtig om die grote groepen door de lucht te zien vliegen.

Even tanken, boodschappen doen en bij de Lazy Lizard geluncht.  Het is een restaurant gebouwd als een oude paardenstal. Misschien is dat het ook ooit eens geweest, maar dat is ons niet bekend. De details zijn echter goed doorgevoerd, zelfs de wasbakken in de toiletten zijn oude drinkbakken voor paarden. Ook op de tv-schermen was een dames rugby match te zien tussen Australie en Nieuw-Zeeland met vooraf de haka van de All Blacks. Blijf een genot om dit te zien.

Als we bij Edith Falls aankomen blijkt er geen plek meer te zijn (mede door een filmfestival avond) en je moet alles tegenwoordig hier online vooruit boeken.  Veel campings zitten in een uithoek en slecht telefonisch bereikbaar en al helemaal geen internet.  Daarom loopt dit nu via een website van de overheid, alleen die werkt erg slecht. Na enig overleg en proberen we nog of we op de parkeerplaats kunnen blijven staan en voor de volgende dag een booking konden maken. Ook dat bleek niet mogelijk en uiteindelijk hebben we eieren voor ons geld gekozen en zijn we teruggereden naar de Kakadu highway.  Vlak daarvoor is een plaats waar meer campinggasten staan die niet op de camping terecht konden. We zijn dus niet alleen. We vonden een mooi plekje helemaal achteraan in de bushbush. Niemand te zien, soms alleen te horen.  Verder alleen maar natuur om ons heen. Spannend, maar ontzettend mooi.  Het verging er echter wel van de vliegen dat was iets minder. Gelukkig waren we hierop voorbereid en hebben we mosquito-nets over our hats getrokken. Dat geeft een beetje rust. Bij het donker worden zijn ze gelukkig stil en hebben we andere muggen die komen plagen. Hiervoor hebben we een citronella spiraal en een citronella kaars. Dat deed redelijk goed zijn werk.

Heerlijk buiten in het donker gezeten en naar de prachtige milkyway gekeken. Benieuwd wat de nacht ons brengt. Ook nog een leuke discussie gehad wat noord of zuid is. Maar uiteindelijk vonden we de Southern Cross, deze vind je ook weer terug in de vlag van Australie. Die dus in het zuiden staat haha.

’s Nachts om een uur of drie werd ik wakker. Ik hoorde wat geruis in de bosjes en zachte stapjes.

A Walleroo or an echidna? Don’t know, couldn’t see anything in the pitch-dark.

De volgende ochtend ons boeltje bij elkaar gepakt en weer teruggereden naar Edith Falls.

Daar ons opgefrist en ontbeten om vervolgens maar de Upperpool Leliyn te wandelen bij de waterval.

Mooie klim naar boven, maar erg warm en met veel vliegen, maar het was de moeite waard want we konden daar heerlijk zwemmen.

Rond het middaguur doorgereden naar Katherine. Bij de tourist information gevraagd of ze daar een camping voor ons konden boeken aldaar. Dat was geen probleem en nu zitten we heerlijk op een Big 4 Breeze camping. Wel hadden we nog eerst een bezoek willen brengen aan het museum in Katherine, maar dat was helaas gesloten.

Het is een schitterende camping vlak bij de oevers van de Katherine river met vele red-collared lorikeets, bowerbirds en Honey eaters.

Bij de rivier hebben we ’s avonds even heerlijk gewandeld en daar ook genoten van de vele flying foxes, black kites en wallaroos.

Na onze wandeling bij de rivier bleek er achter de camping veel rook te staan. We roken dat ook behoorlijk goed. Vermoedelijk werd er in de omgeving een stuk grond afgebrand, maar kwam dat ‘gelukkig’ niet onze kant op. Effect van deze rook is een “prachtige” oranje lucht bij zonsondergang.

De avond voelt hier iets aangenamer aan al hebben we geen idee van de huidige temperatuur

Accomodaties:

Edith Falls - parking place near the highway

Katherine - Big 4 Breeze camping

1. Klaas en Diana:
    7 september 2022
    De temperaturen beginnen hier daadwerkelijk te zakken echter heb ik het gevoel dat ik in het regenwoud zit. “It’s very plakkerig”zoals Klaas het zou noemen.
    Ook mijn Google weer moeten raadplegen. Je wordt onderhand ook nieuwsgierig hoe de beestjes en vogeltjes eruit zien. En waar jullie zijn…