On our way to WA

1 september 2022 - Lake Argyle, Australië

Op dag 10 zijn we naar Timber Creek gereden en hebben daar overnacht op camping Wirib. Een kleine en een enigszins wat rommelige camping, maar met vriendelijke mensen, een heerlijk zwembad en een zalig plekje onder de baobab tree. Volgens de aboriginals was dit een arrogante boom die moest leren wat nederigheid was en daarom op zijn kop was gezet. Maar wij hadden tenminste een lekker plekkie. Ook zit hier een heel regiment militairen. Misschien op oefening? Geen idee.

Onderweg hiernaartoe zagen we veel kapotte autobanden (hopelijk overkomt ons dat niet), maar ook veel dode roo’s. Not nice to see. We worden echt onpasselijk bij de aanblik, maar weten ook dat het moeilijk is om dit te voorkomen. Zelf raakten we 2 maal een vogel, die zullen het helaas ook wel niet overleefd hebben.

Het landschap verandert langzamerhand. Je ziet steeds meer farms en zelfs het gras in de berm wordt hier gemaaid.

In eerste instantie konden we Wirib niet vinden, bleek het achter een ‘big gate’ verscholen te zitten, naast het Timber creek hotel. En daarmee heb je zo ongeveer ook heel Timbercreek gehad.

’s Middags de Heritage trail gewandeld, een korte wandeling naar het oude policestation. Maar we hadden erg veel last van de hitte en zijn maar teruggegaan om onze rust te pakken. Een duik in het zwembad deed wonderen. Achter de camping ligt een kleine creek. Blijkt er een krokodil te liggen. Gelukkig een freshie, maar wel weer spannend. Want we staan vrij dichtbij met de camper.

‘s Avonds kwam er nog een Cane Toad voorbij. Een behoorlijk grote pad die ze hier graag weg willen hebben. Nou wij raken hem niet aan.

’s Morgens werden we gewekt door de vele Flying foxes. Dat is minder leuk, maar ach we wilden toch niet te laat vertrekken voor Lake Argyle.

Op weg naar Western Australia zien we vele Boabs of Baobabs. Veel bomen staan nu dichter bij elkaar en er groeit veel gras tussen. Dat is heel wat anders de vaak geblakerde velden met bomen zonder gras. Ook hier kan alles door het water overstroomd raken en staan er dus regelmatig waarschuwingsborden langs de weg.

Na een lange tijd achter een Oversized vehicle te hebben gehangen een pauze genomen voor een cuppa. Na nog een uurtje rijden waren we bij de grens waar we gecontroleerd werden op de verkeerde producten zoals vers fruit, aardappelen en groente met zaden etc. Honing is helemaal iets wat je beter niet mee kunt nemen.  Ze zijn hier erg bang voor ziektes en dergelijke. Gelukkig werden we goed bevonden en even later kwamen we bij Lake Argyle aan. Ik had daags ervoor hier twee nachten geboekt met behulp van de hotspot van Eva, een Nederlandse meid uit Akkrum die tijdelijk werkzaam is in het Timber Creek hotel. Ik kreeg echter geen bevestiging via de mail en het bedrag dat werd afgeschreven ging naar een bedrijf in Adelaide😳

Ai, als dat maar goed gaat.

Gelukkig ging het allemaal goed😅 en nu zitten we heerlijk met een cool beer🍻 onder een schaduwrijke boom. We moeten echter ons even verbijten want de tijd is hier anderhalf uur terug gezet. We just have to wait longer for dinnertime. The campsite is wonderful with a fantastic view over the lake. Dat wordt genieten.

Vannacht werd ik regelmatig opgeschrikt door geruis in de boom boven ons. Het klonk alsof er een redelijk groot dier door heen rausde. Opossum misschien? Morgen maar eens uitzoeken.

Lake Argyle is een plek waar je heerlijk kunt luieren, genieten van het prachtige uitzicht of lekker een duik in de infinity pool kunt nemen. Dat hebben we dan ook zeker gedaan. Het weer blijft nog steeds erg warm, ronde 35 graden. Ook komt er steeds meer bewolking. De vliegen zijn er al een maand eerder volgens sommigen, the wet season also?  Hopelijk niet, maar we zitten wel de hele dag te zweten. Of komt dat omdat we nog niet goed aan deze temperaturen gewend zijn? Wel heerlijk om vlak bij een heli platform te zitten. Als die opstijgt koelen we tenminste een beetje af.

Ondertussen aan verschillende mensen gevraagd wat wijs is om te doen: wel of niet de Gibb River road.  De Gibb is een dirt road die bij tijden erg slecht en vrijwel onbegaanbaar kan zijn, maar laat op velen een onvergetelijke indruk na. Zaak om je dus goed voor te bereiden op zo’n tocht.De antwoorden waren nogal divers en volgens sommige mensen is de weg ronduit slecht.

Vandaag een van de chauffeurs gesproken die met een tourbus door de Kimberleys trekt, zoals het gebied hier heet. Volgens hem is het best goed te doen, alleen bepaalde afslagen zijn erg slecht, maar dat waren toch niet van plan. ’s Middags kwam er een Apollo 4WD  campervan, zoals de onze, de camping op rijden. Bleken het Canadezen te zijn die zo ongeveer de hele Gibb gedaan hebben, inclusief vele afslagen.  En volgens hen is het goed te doen. Wij hebben nu dus het definitieve besluit genomen dat we deze route ook gaan nemen. Spannend? Ja zeker, maar we wilden dit graag en het moet een fantastische ervaring zijn.  En natuurlijk hebben we diverse tips gekregen waar we ons voordeel mee kunnen doen.

Eén voordeel hebben we sowieso: we hebben een alarmbutton bij ons. In geval van nood drukken we op de knop en komen ze ons redden 😅

De komende tijd zijn we dus weer offline. Over een dag of 10 hopen we in de buurt van Broome te zijn en horen jullie weer van ons.

O ja, de opossum blijkt het niet te zijn, het beestje is een stuk kleiner (ondanks al het lawaai) maar we hebben nog geen idee.  Vanavond zagen we hem naar een andere boom overspringen, maar konden het niet goed zien.  Het is in ieder ingeval een soort marterachtige.

Accomodaties :

Timber creek - Wirib Caravan Park

Lake Argyle - Lake Argyle caravan Park

1. Henk:
    1 september 2022
    Mooie foto’s lieve mensen!
  2. Karin:
    1 september 2022
    Jeetje klinkt heel spannend. Geniet ervan😘
  3. Fien van Herwaarden:
    1 september 2022
    Mooie foto,s en prachtige filmpjes.mooi verteld.
    Ik geniet mee🥰
  4. Louwina:
    1 september 2022
    Klinkt heel spannend allemaal......
    Mooie verhalen ook.. 😘😘
  5. Christine:
    1 september 2022
    Fijn wat van jullie te horen. Was al ongerust😅. Maar WiFi is daar dus af en toe problematisch. Veel plezier met jullie verdere avonturen!
  6. Mary-Ann Boer-Olinga:
    1 september 2022
    Mooie verhalen en prachtige foto’s. Fijn om jullie reis zo te kunnen volgen.
  7. Dejo Lute:
    1 september 2022
    Mooi verhaal weer. Het gast vast een spannende en zeer mooie rit worden.. geniet
  8. Roelof:
    1 september 2022
    Leuke verhalen hoor. Wat een avontuur.
    Veel succes de komende dagen op de spannende route
  9. Bernadet Mulder:
    1 september 2022
    Mooie en spannende verhalen Cary! Veel succes de komende dagen, houd het hoofd koel en heel veel plezier😘. Kijk uit naar het volgende verslag.
  10. Cary Olinga:
    6 september 2022
    Fijn dat je de tijd hebt gevonden om mee te lezen. Het verstand blijft wel redelijk koel, maar soms is de rest wat oververhit😂
  11. Ineke:
    3 september 2022
    oef pittig die tocht ! Fingers crossed !
  12. Cary Olinga:
    4 september 2022
    Leuk jouw reacties. Dank. We zitten inmiddels bij El Questro , de eerste stop langs de Gibb River. Was grotendeels geasfalteerd, maar de laatste 16 km werd het toch onze doop😅
  13. Adje Van Rijssen:
    4 september 2022
    Poe ik ben zo benieuwd naar jullie volgende verhaal. Wat spannend en wat een mooie foto’s 💪🏻😘
  14. Peter en Jolanda:
    4 september 2022
    Zo hier ben ik dan. Wij bezig met nieuwe huis van Simone. Opslag nu leeg. Mooi verhaal. 35 gr....phoe..wel airco in de auto?.
    Heb je die pan nog meegenomen om de krokodil te verjagen?. Kom je toe aan een "hapje eten" niet vergeten hé. Hoe zijn de prijzen daar vergeleken met hier?. Veel plezier. Tir horens..
  15. Klaas en Diana:
    7 september 2022
    Wat is fijner? Wakker worden van een wekker of van flying foxes? Ik wil wel met je ruilen 😁 En grenscontrole? Ik snap de reden maar hebben we het dan over grenzen van de “provincies”? Hoe noem je dat eigenlijk? Jaja ik zit in de studie (waarom) modus 🧐
  16. Cary Olinga:
    9 september 2022
    Het is inderdaad een provinciegrens, geen paspoort nodig dus.