Thanarru – welcome

29 september 2022 - Exmouth, Australië

Vanuit Karijini NP zijn we in een keer doorgereden naar onze volgende plek. Eerst door een op de siërra Nevada gelijkend gebied, het laatste stuk van de bijna 700 km westwaarts door vrij kaal ogend en vooral saai terrein.  Als je West Australië vanuit de lucht zou bekijken dan zie je een grote golvende groene zee van struiken in diverse tinten doorkruist met een aantal vrij rechte rode en of grijze strepen. Kilometers ver.

En dan hebben we ineens echt vakantie lijkt het. Zon, zee, zand en wind. Heel veel wind. Ha ha, ons campertje schudt aardig heen en weer. We zitten in Exmouth, aan de kust en worden welkom geheten met de woorden: Thanarru.

In eerste instantie hebben we een camping geboekt aan de Exmouth Gulf, dat is aan de oostzijde van het schiereiland.  Even heerlijk weer alles weer zand en stofvrij maken. Al gaat dat hier ook nog niet echt lukken. Overal ligt gravel, wit i.p.v. rood weliswaar, maar toch. Je loopt het continue weer naar binnen.

Het is een drukke kinderrijke camping. Wel even gezellig hoor na al die rust. En het is ook nog eens schoolvakantie hier, hebben we begrepen. Voor het boeken van een volgende camping in Coral Bay leek dat zelfs even een probleem te worden. Maar na een belletje blijkt dat ze straks toch voor 1 nacht een plekje voor ons hebben🍀.  Maar goed zover is het nog niet.

We hebben heerlijk de toerist uitgehangen. Even hier en dan weer daar kijken, snorkelsets gekocht en eerst in Turqoise Bay heerlijk gesnorkeld. Wat is het daar mooi. Azuurblauwe zee, een mooie baai en prachtig rif. Voor de kust van Exmouth ligt het Ningaloo Reef, minder bekend en groot dan het Great Barrier Reef aan de oostkust, maar evengoed mooi. En het bijzondere is dat het maar een klein stukje uit de kust ligt en je vanaf het strand al een deel kunt bewonderen.

Daags erna zijn we met tussenstops bij o.a. the lighthouse en Mangrove Bay voor birdwatching naar One K camp gereden, dat in het Cape Range ligt, Het blijkt dat we door Yardie Creek moeten rijden, een estuarie die vol loopt bij high tide. Via een onduidelijke tijdstabel hebben we uitgevogeld dat het om 14.08 p.m. laag water zou zijn. De dame bij de information service desk van Cape Range NP was zo vriendelijk om even te bellen met een ranger hoe het de dag ervoor was. Blijkt dat de kreek kurkdroog was bij eb. Toen wij er aankwamen om ca. 13.30 uur was er zelfs geen druppel water te vinden op de plek waar we door heen moesten rijden en een km verder konden we ons campertje op een gereserveerd plekje in een duinpan zetten. Het was een heerlijke dag, weinig wind en niet te warm (lees; niet boven de 30 graden😉). ’s Avonds begon de wind echter alweer aan te trekken en laten we nu net verkeerd staan met harde wind. Koken werd hierdoor een langdurige bezigheid, maar we hebben uiteindelijk best lekker gegeten, binnen weliswaar want het koelt hier ’s avonds best gauw af. Zeker met die harde wind.

De volgende dag de camper maar omgedraaid. Hopelijk gaat dat beter.                                                                                             Die dag zijn we langs de kustlijn teruggelopen naar Yardie Creek. Reken hier niet op lange zandstranden, want het rif ligt voor de kust. Zelfs bij vloed kun je nog over versteend rif lopen. Dat heeft prachtige vormen van koraalfossielen🪸.

Daarna hebben we de Yardie gorge trail gewandeld, de enige gorge hier in de Cape Range. Over verschillende rotsachtige heuvels naar een punt vanwaar we de gorge mooi konden zien liggen. Minder indrukwekkend dan de vorige gorges die we gedaan hebben, maar wel zo leuk om naar toe te klauteren.

Vervolgens een korte pitstop en naar het strand om te snorkelen. Helaas de wind begon weer aan te trekken en het was eb. Gevolg troebel water en een sterke stroming. Danny raakte zijn snorkel nog kwijt en toen het begon te zandstralen zijn we maar teruggegaan. Over 2 dagen gaan we met een tour mee, snorkelen met de mantarays en misschien wel walvishaaien. Hopelijk is de wind dan wat gaan liggen🤞

Bij terugkomst hebben we onze solar douche even uitgeprobeerd, want hier op de campsite heb je alleen een Oz bush loo (een hokje met een wc-pot over een gat in de grond). Heerlijk om even het zout af te spoelen en het was nog lekker warm water ook. Eigenlijk stom dat we hem nog niet eerder uitgeprobeerd hebben met al die zon hier. De watertemperatuur in dat ding (zak met slang en kleine douchekop) kan oplopen tot zo’n 50 graden (gewoon in het zonnetje leggen 😂). Ook te gebruiken voor de afwas😄.

Accomodaties:

Exmouth - RAC Exmouth Cape Holiday Park

Cape Range NP - One K

1. Louwina:
    29 september 2022
    Ik kan alleen maar zeggen...., WAUW!!
  2. Henk:
    30 september 2022
    Indrukwekkend, volgens mij zijn jullie helemaal "thuis" :)
  3. Klaas en Diana:
    1 oktober 2022
    Echt een veelzijdige vakantie cq. reis die jullie mogen beleven en wij kunnen volgen. Dank 😘
  4. Cary Olinga:
    1 oktober 2022
    Dank voor jouw/jullie reacties. daar genieten wij dan weer volop van. We gaan nog ff door met genieten hier, al wordt het ons soms wel lastig gemaakt; wind en vliegen.
  5. Dejo Lute:
    2 oktober 2022
    Weer een prachtig verhaal
  6. Ineke:
    3 oktober 2022
    Niets lekkerder dan een douche ! behalve dan als je in Australie zit.
  7. Cary Olinga:
    3 oktober 2022
    Ha ha het was inderdaad allesbehalve een flinke douche. Naar ach als je zand en zout maar een beetje kunt afspoelen.
  8. Roelof:
    3 oktober 2022
    Weer een mooie belevenis. Als je het verhaal leest heb ik de foto’s al bijna gezien😉Zo goed en mooi beschreven