Magnificent

29 september 2022 - Coral Bay, Western Australia, Australië

Vrijdag 23 september alweer. Dat gaat rap. Ruim een maand onderweg en al zoveel gezien en nog zoveel te doen. Weer een reisdag, maar niet zo ver. Tenminste als je niet de gewone weg neemt. Wij zijn doorgereden naar het zuiden via een 4WD track, waar we nog een kangoeroe familie tegenkwamen. Verder was het een lange zware route, voornamelijk een zandpad, dat niet erg opschoot. Na zo’n 30 km ging de weg over naar gravelweg à la de Gibb. Dat ging tenminste wat sneller: van 30 km naar 60 km per uur gemiddeld. Wij hadden echter geen flauw idee hoe lang deze weg zou zijn, dat viel op geen enkele kaart af te lezen. Na elke heuvel zagen we wel weer een lange gravelweg liggen; komt er dan nooit een eind aan? 🙄 We werden zelfs ingehaald door een aantal landrovers, maar die haalden wij weer in toen we de highway opreden. Zij moesten hun banden weer oppompen en dat hoefden wij niet😂.

En nu zijn we dan aangekomen in Coral Bay, volgens de borden bij de afslag ‘het Paradijs’. Voor strandliefhebbers is dat het zeker. Wederom een drukke kinderrijke camping, waar we al snel contact hadden met onze buurman Shane uit Perth. Hij bood gelijk aan om ons het gebied te laten zien, want zij komen hier al zo’n jaar of 5. We verloren elkaar echter weer uit het oog doordat we elke dag apart moesten boeken en dus elke dag op een andere plek stonden en zij moesten ook verkassen naar een andere plek. Door ons steeds opnieuw te melden bij de receptie zag ‘The guy from the reception ‘ons alweer aankomen en schudde gelijk zijn hoofd. He said the second day: oh no they again. Of iets van die strekking😂. Gelukkig hadden ze wel steeds weer een plekje voor ons vrij.  Het probleem bleek namelijk de wind. 🌬  Vrijwel elke dag hebben we hier te maken met een windsterkte van 25-35 km per uur. Gevolg: de geboekte tour, snorkelen met de mantarays, gaat alsmaar niet door. En daar hadden we ons zo op verheugd, vooral omdat zwemmen met de whale sharks ‘m ook niet zal worden. Daarvoor zitten we al te ver in het seizoen.                                                                                                                                Wel hebben we een leuke tour gedaan met een glassbottomboat with some snorkeling. We zijn binnen het rif gebleven, waardoor we minder last van de harde wind hadden. Met een prachtige blik op het rif en bijzondere vissen die onder onze boot zwemmen, kwamen we op een mooi luw plekje waar we konden snorkelen. Fantastisch, wat mooi. Het rif hier heeft misschien niet alle mooie kleuren zoals grote broer en is het deel vlak voor de kust van Coral Bay al aan het verbleken, verderop is het nog prachtig.

Een andere leuke bijzonderheid is the Shark nursery. In een deel van de baai, zo’n 20 minuten wandelen langs de kustlijn, worden de jonge haaitjes geboren. Het betreft hier diverse soorten rifhaaien, die niet zo groot worden. Hier kunnen ze hun rondjes zwemmen tot ze groot genoeg zijn om de grote oceaan op te gaan. Moeder Natuur regelt dat allemaal zelf. Zo bijzonder om dit te kunnen zien.

Daags erna zijn we op advies van velen naar Five Finger reef gereden. En dat bleek een hele onderneming. Veel mooie plekjes blijken in Australië alleen bereikbaar te zijn met een 4WD en deze dus ook.  Na onze vorige avonturen hadden er wel vertrouwen in dat dat kon. Het pad leidt echter door de duinen en is zo ontzettend rul dat we vast kwamen te zitten. Volgens Apollo hoefden we de banden niet een stukje leeg te laten lopen. Dus hadden we dat ook niet gedaan.Twee jonge gasten in een landrover hielpen ons de banden te defloaten, waardoor we verder konden en uiteindelijk met de camper op het strand stonden. Daar hebben we heerlijk gesnorkeld. En inderdaad het rif is daar prachtig en vlak bij het strand. Het eerste wat we zagen was trouwens een zeeschildpad, die even zijn koppie boven water stak. Gelijk een cadeautje😀.                                        De weg terug met de camper ging een stuk beter, maar eenmaal op de asfaltweg moest er wel weer lucht in natuurlijk. Het apparaat bij de benzinepomp werkte echter niet naar behoren. Gelukkig was een man bereid om te helpen. Dat is erg handig als je zo’n metertje bij je hebt. Hij bleef maar benadrukken dat we zo’n ding moesten aanschaffen. Maar ja, wanneer rijden wij nou 4WD? 😂 Op de campings hier zie je trouwens alleen maar 4WD’s. Dat zegt genoeg.

Terug op de camping ontmoetten we Shane weer en hij nodigt ons uit om mee te gaan naar Oyster Bridge. Volgens hem een zeer bijzondere plek. Maar na ons avontuur van die ochtend en het feit dat we weer een lange zandweg op zouden moeten met ook nog eens een hele steile helling, hebben we besloten voor de veiligheid van de baai hier. Heerlijk gesnorkeld, maar met een erg sterke stroming en veel wind hebben we het niet zolang vol gehouden.

En dan eindelijk is het maandag en kunnen we ons opmaken voor het zwemmen met de manta-rays., waar we ons verblijf in Coral Bay steeds bleven verlengen. Deze rog kan wel 4 meter breed worden en zwemt niet gelijk weg als je bij hem in de buurt bent. Je moet natuurlijk wel opletten en we worden dan ook geadviseerd om vooral achter de manta’s te zwemmen.

Maar eerst naar een deel van het rif verder op zee. Hier konden we weer snorkelen met de groep. Door de harde wind waren het best hoge golven en erg vermoeiend om te doen. Bovendien koelden we behoorlijk af.  Maar o wat is het mooi in deze bijzondere onderwaterwereld. Magnifiek, die vormen van het koraal en de vissen in alle kleuren en maten. Onvergetelijk. Danny en ik hebben het tweede rondje snorkelen overgeslagen om even energie op te doen voor het zwemmen met de manta’s. Maar helaas, deze lieten zich niet zien. Ondanks een vliegtuigje dat vanuit de lucht ze probeerde te spotten als wel diverse boten op het water lukte het niet. Het schijnt hier trouwens een speciaal gebied voor ze te zijn waar ze graag komen.  Maar nu dus even niet. Wel zagen we dugongs, diverse soorten 🐬🐬 en zeeschildpadden. Deze laatste komen naar Ningaloo om te paren en eieren te leggen, maar dat is pas volgende maand.  Maar een manta? We hadden er zo op gehoopt, maar helaas. Toch hadden we een geweldige dag waar we met veel plezier op terug kunnen kijken.

Na terugkomst zijn we gelijk doorgereden naar zuidelijker gelegen Carnarvon, om vandaar de volgende dag nog eens een paar honderd km zuidelijker te trekken.

Accomodatie  :

Coral Bay - Bayview

Carnarvon - Coral Coast Tourist Park

1. Mark:
    29 september 2022
    Hello adventurers! Wat een geweldige verhalen en mooie foto's weer! Blijkt dat we toch een Cousteau (of Freek Vonk?) in de familie hebben 😉Veel plezier met nieuwe avonturen!
  2. Cary Olinga:
    30 september 2022
    Hou het dan maar op Cousteau 😂
  3. Fien van Herwaarden:
    29 september 2022
    Weer prachtig,om te lezen ...
  4. Klaas en Diana:
    1 oktober 2022
    Ondanks dat jullie geen manta’s hebben gezien hebben jullie al wel een aardige lijst van gespotte bijzondere dieren verzameld. Prachtige foto’s en video.
  5. Dejo Lute:
    6 oktober 2022
    Wat een avonturen ook weer. Zoveel gezien en nog een tijd te gaan. Prachtig