Blooming spring

2 oktober 2022 - Gregory, Australië

En dan zijn we alweer op weg naar Kalbarri. Bij vertrek pakken donkere wolken zich boven ons samen. Komt er echt regen? Nou een buitje zou wel fijn zijn want dan kan de camper een beetje schoonspoelen. 😂 Die ziet er echt niet uit 😬. We moeten het echter doen met een paar losse druppels. Achteraf blijkt echter dat het meer het binnenland in toch wel flink heeft geregend en geonweerd.

Als we Kalbarri NP binnen rijden verandert de omgeving. In eerste instantie lijkt het niet zo’n bijzonder landschap, beetje vergelijkbaar met Karijini: een groene oase doorsneden met rode gorges. Er is echter een groot verschil: dit blijkt een bloeiende oase te zijn. Velden vol wuivende takken met zachtgele bloemen, diverse struiken met gele bloesems en nog veel meer. Spring has started overhere. Prachtig!

Omdat we niet zover hebben gereden gaan we gelijk een paar dingen bekijken. Zo doen we de Ross Graham lookout en Hawkes Head. Het zijn maar kleine wandelingetjes, maar je krijgt een mooi uitzicht op de op een na langste rivier van Western Australia; Murchison river, een 820 km lange rivier die deels door dit bijzondere landschap kringelt.

Daarna mogen wij ons onderdompelen in luxe. We konden namelijk geen kampeerplaats vinden wegens de schoolvakanties en vonden uiteindelijk een studiootje in Kalbarri Edge Resort. Het voelt heerlijk om 2 nachtjes in een gewoon bed te slapen en even een eigen toilet en douche te gebruiken.  En … we konden eindelijk weer eens een pilateslesje volgen. De tweede sinds we op reis zijn. In de camper is dat niet te doen en buiten op het gravel is ook geen optie. Wel doe ik elke ochtend een paar oefeningetjes op bed, voor zover dat mogelijk is. ’t Is niet veel maar het voldoet.

’s Morgens zijn we naar de Skywalk oftewel Kaju Yatka gereden. Twee platforms in een de vorm van een A hangen boven de rivier en geven een schitterend uitzicht.

Het waait echter hard en de vliegen blijven ons lastig vallen, ondanks de mosquitonets, dat we niet al te lang zijn gebleven. Door naar een volgend mooi punt: Natures window. Een rots is uitgehold door regen en wind en biedt daardoor uitzicht op de rivier. Werkelijk prachtig, alleen iedereen wil daarmee op de foto natuurlijk en sommige mensen maken er een complete fotoschoot van. Ach nou ja, dat hoort er ook bij.

We hebben geen zin aan lange wandelingen en besluiten om alleen nog de Meanaara Hill lookout mee te nemen in deze tweede dag in dit gebied. Een leuke korte hike met mooi uitzicht over de gehele omgeving.

Kalbarri is een klein toeristendorpje, eigenlijk net als Exmouth en Coral Bay dat zijn. Je bent hier gauw uitgewandeld, maar het ligt aan de monding van de Murchison river en daar is allerlei vertier.  Eerst hebben we nog gekeken of we konden snorkelen bij de Blue Holes. Dit zijn kleine gebiedjes voor het rif, die een natuurlijke afzetting hebben. Het bleek echter eb te zijn en met een stevige wind was dit niet zo’n heel goed idee.  Zodoende zijn we ’s middags gaan kanoën.  Even de rivier oversteken, wat rondwandelen op het strand van Zuydtdorp aan de andere kant en weer terug.  Wel lekker om even eens iets totaal anders te doen.  Daarna een borrel bij de Taverne in de hoop dat we daar ook wel zouden kunnen eten. Helaas volgeboekt. Dan maar naar het Upstairs Restaurant, een stukkie duurder maar erg smaakvol.

De volgende ochtend zijn we via de kustlijn naar beneden afgezakt, onderwijl nog wat uitkijkpunten meenemend. en een wandelingetje van een paar km om de Mushroom Rock.  Bij de eerste Lookout was het raak, we spotten meteen een walvis.  Yes, ze zijn er dan toch. Het was nog een relatief rustige ochtend qua wind en dat spot wat makkelijker. Nou ja, we zien een vin boven water uitkomen en dat was het zo’n beetje. Bij de laatste look-out Naturel Bridge werd het nog beter, ondanks de aantrekkende wind.  Een groep dolfijnen zwom daar rond. Mooi om te zien, te ver weg voor de foto.  Bij het terugwandelen naar de camper zagen we plots een Humpback whale voluit uit het water springen en dat meerdere keren, vlak bij de kust.  Het leek wel een soort afscheid. Fantastisch.

Een klein uurtje later kwamen we aan in Port Gregory, een klein dorpje gelegen aan het Pink lake. Het is best een groot meer en het grootste deel is roze.  Toen we er langs reden roken we een onaangename lucht. Zou dat van het roze water komen? Of is het de fabriek van BASF die daar aan de kust ligt.  Vermoedelijk is het de alg die de roze kleur veroorzaakt die we roken.

We zitten hier 2 nachtjes op een kleine gezellige camping en wonderwel hebben we gras onder onze voeten. Heerlijk, geen zand of gravel. Acht bevriende gezinnen met in totaal 20 kinderen blijken hier al bijna een week te staan.  Echt een gezellige boel.  Onze plek is op een hoek achter 2 palen. Hierdoor verdwijnt de tent van de buren geheel achter ons.  Beetje vreemd, maar het voldoet en zij vinden het niet erg.

De wind is steeds meer aan gaan trekken en we zijn nu echt genoodzaakt om in de campkitchen te koken.  Het voelt bij tijden gewoon koud aan terwijl de temperatuur toch rond de 25 graden ligt.  We zien dit maar even als een rustmoment en als voorbereiding wat we verder nog willen zien.

accomodatie:

Kalbarri - Kalbarri Edge Resort

Port Gregory -  Caravan Park

1. Inge:
    2 oktober 2022
    Haha het is soms net of ik ineens mijn eigen foto’s zit te bekijken 😆 en ik herinner me ineens weer de mooie route die er nu aan komt. De komende tijd zie je alles in bloei staan wat het rijden een stuk leuker maakt! Geniet er van! 🌸
  2. Cary Olinga:
    2 oktober 2022
    We genieten nu al met alle bloesems. Maar we zijn nu wel zeer benieuwd naar het vervolg.
  3. Klaas en Diana:
    19 oktober 2022
    Oh lente met zomerse temperaturen, heerlijk. De herfst hier is overigens ook mooi en de temperaturen zijn prima maar toch…
    Zeg, hoe lang hebben die kids vakantie?
    Wat ontzettend mooi dat jullie de walvissen en dolfijnen hebben gespot en leuk dat je Engelstalige woorden gebruikt. Ik moest toch ff Humpback whale opzoeken, die wist ik niet.
  4. Cary Olinga:
    20 oktober 2022
    Inmiddels zijn de temperaturen hier aardig gedaald en is het een sombere regenachtige voorjaarsdag. Dat je dingen moet opzoeken is alleen maar een mouw bijkomstigheid. Zo leer je nog eens wat 😂