The old story

30 september 2022 - Shark Bay, Australië

En dan komen we binnenrijden in Hamelin Pool, (ligt zo’n 100 km voor Shark Bay waar we eigenlijk naar toe wilden, maar wegens de schoolvakanties was daar geen plek voor ons campertje meer).

Jackpot!! dachten we toen we het terrein opreden.  Een oud telegraafkantoor op een terrein dat omgebouwd is tot camping. We zijn nu ineens weer jaren terug in de tijd. Een oude pick-up staat weg te roesten en zo is er meer oud spul wat eigenlijk rijp is voor de schroot. Een paar dametjes op leeftijd lijken hier de boel te runnen en geven rondleidingen door het oude telegraaf- en postkantoor.

De camping is simpel, maar heeft allerlei voorzieningen. Gebruik met mate, anders ligt de elektra eruit, vertelt een van de dames ons. En o ja; don’t drink the water🤢. Er is hier geen drinkwater. We hebben gelukkig genoeg water bij ons. Dit zie je wel op meer campings trouwens. Ze gebruiken dan zilt water voor de was, de douche en wc.

Bij het installeren van de camper zien we plots een emoe. Hé, dat is leuk. Daar moeten we later nog maar eens naar op zoek.

Een klein wandelingetje vanaf de camping leidt ons naar de kust waar je stromatolieten kunt vinden. Dit zijn de oudste levensvormen op aarde, zo’n 3,5 miljard oud en is eigenlijk een soort alg en de reden dat wij überhaupt op aarde kunnen leven.  Leuk om te zien, maar als je er als leek bij langs loopt dan denk je dat je gewoon met wat rotsen te maken hebt. Niets bijzonders dus. Maar wij weten inmiddels beter.  Wel zijn er maar 2 plaatsen op de wereld bekend waar je dit kunt vinden. Dus wij zijn enorme bofferds 😊.

Via een boardwalk kun je een stukje de baai inlopen om zo meer van de stromatolieten te zien. Echter is deze boardwalk in april 2021 door een cycloon vernietigd en nog niet hersteld.

Verder ligt het strand hier bezaait met hele kleine schelpjes. Blijkt dat er in de baai hier een diertje genaamd ‘Fragum cockle’ leeft, die deze schelpjes voortbrengt. Het knispert lekker onder je voeten, maar ligt vast niet zo lekker als zand. Hebben we trouwens niet uitgeprobeerd hoor.  😉 Deze schelpjes werden vroeger ook gebruikt als bouwmateriaal. Hiervoor zie je bij Hamelin Pool nog een uitgraving met diverse bouwblokken. Ze worden nu alleen nog gebruikt voor herstel van oude panden.

Bij terugkomst thee met scones and real creme (zoals een andere gast had omschreven) gescoord. Prima hoor, maar wij zijn nu klaar met de scones. Zo geweldig zijn ze eigenlijk niet.

Later op de dag nog een wandelingetje gemaakt, hopende op een emoe, maar er waren zoveel vliegen, hundreds of them, dat zelfs de mosquito-netjes niet afdoende waren. Even the repellent van de buurvrouw hielp niet afdoende, dan maar weer terug.

Misschien morgen nog maar eens proberen.

De volgende dag op tijd naar Denham in Shark Bay gereden. Het was voor het eerst dat het zo bewolkt was. Pas later op de dag klaarde het echt op. Het was er niet minder warm door, maar voelde wel even lekker aan.  Langs de weg zagen we nog een groepje emoes lopen. Het blijft bijzonder deze dieren zo langs de weg te zien.

Na de koffie hebben we het Shark Bay Discovery Centre bezocht. Hier vonden we informatie over Dirk Hartog, de eerste Nederlander die voet op het eiland voor de kust zette, dat nu naar hem vernoemd is.

Daarna door naar Monkey Mia, een kleine 30 km naar het oosten. Waar de naam vandaan komt is niet zeker, maar het is een camping met een plek waar je je bootje te water kunt laten. Veel Australiërs zijn gek op vissen en beoefenen dat veelvuldig.  Het gebied is bekend om zijn wild dolphin experience. Dolfijnen komen in de ochtend naar de kust voor interactie met de mens. Helaas waren we hier te laat voor, maar we kunnen ons voorstellen dat veel mensen hier een leuke ervaring opdoen. Vanaf de jetty hebben we nog wel dolfijnen gespot en zelfs een dugong.

Wij gaan echter dezelfde weg terug en doen nog even het Ocean Park Aquarium in Shark Bay aan. Een rondleiding door een ratelende jongedame en later een rustige gast leerde ons nog wat meer over de dieren in dit gebied.

Toen we vervolgens nog even een kijkje namen bij Eagle Bluff zagen we, in tegenstelling tot ’s morgens, een eagle ray, stingrays en een paar kleine haaitjes zwemmen.

Ook een bezoekje aan Shell Beach vonden we de moeite waard. De bijna hagelwitte schelpjes geven een speciaal effect aan de kustlijn. Heel mooi om te zien naast het azuurblauwe water.

Was het overdag redelijk windstil, ’s avonds trok de wind weer stevig aan en waren we genoodzaakt om gebruik te maken van campkitchen, want koken op ons stoofje buiten werd hem echt niet.

Accomodatie:

Hamelin Pool Caravan Park

1. Inge:
    30 september 2022
    Leuk! Ik moet ineens denken aan een camping daar in de buurt waar wij stonden. Klinkt beetje het zelfde maar nu kom ik natuurlijk niet meer op de plek waar het precies was. 😅 (die oude camping waar je het water niet kon drinken)
  2. Cary Olinga:
    30 september 2022
    Misschien was dat inderdaad dezelfde camping. Het ligt nog voor Shark Bay.
  3. Roelof:
    3 oktober 2022
    Leuk dat jullie dolfijnen gespot hebben van de Jetty. Dit is nl. Ook de naam van mijn vrouw. Maar ik spot geen dolfijnen😂
  4. Klaas en Diana:
    19 oktober 2022
    Ik loop weer hopeloos achter 🫣
    Wat gaat de tijd weer snel. Nu ik weet, dat dit onderdeel ( de camper trip ) al weer ten einde is, ga ik snel naar het volgende verhaal. In de tussentijd ff de dugong opgezocht, leuk beest. Deze zal ik vast niet in de Waddenzee kunnen vinden.