Damned?

5 september 2022 - Lake Argyle, Australië

Gisteravond nog even genoten van de rondtrekkende troubadour Cameron Alexander, die net als de avond ervoor Steve Case, ons een leuke avond met muziek bezorgde. Steve zong trouwens het Australische nummers op verzoek zoals ‘Do the hoky poky’ and ‘Derrick with his two dicks’. Lachen natuurlijk, want dat is echt Australische humor.

Vanmorgen schrok ik wakker want volgens mijn horloge was het al half acht en we zouden om 8.00 uur klaar staan voor een morning cruise over Lake Argyle.  We hadden eigenlijk een sunset cruise willen doen, but they were, pity enough, fully booked.

Snel het bed uit, bed inschuiven en op zoek naar kleding om aan te trekken, ondertussen mij afvragend waar Danny dan wel niet was en vooral waarom hij mij niet wakker had gemaakt. Even later kwam hij doodgemoedereerd de campervan binnenstappen. Bleek het nog maar zes uur te zijn. 🤬 Stond mijn horloge nog op NT-tijd. 🤪

Nou ja dan maar rustig aan, rustig ontbijten en de campervan ondertussen klaar maken voor de volgende trip.

De camper ziet er trouwens niet uit. Dat marterachtige diertje in de boom boven onze camper heeft de boel aardig onder gescheten🤢

Om acht uur konden we de bus in. Een stel (Andrew and Rebekka from Adelaide) dat we gisteravond ontmoet hadden tijdens een wandelingetje naar een uitkijkpunt over de dam van de Ordriver waren ook van de partij. Gezellig. Zij willen een deel van de Gibb gaan doen en mede door hen zijn we overtuigd dat het kan.

Mitch, the guide from the cruise vertelde veel interessante feitjes over Lake Argyle. Zo is het niet een natuurlijk meer, maar is het ontstaan door een dam in de Ordriver aan te leggen. De bedoeling was dat het gebied in 5 jaar volgestroomd zou zijn met water van de Ord en van de regen, maar dat was binnen 2 jaar echter al een feit. Het is een van de grootste kunstmatige meren ter wereld en voorziet een groot deel van het noorden van schoon water en wekt ook voor de hele omgeving de elektriciteit op. En wordt gebruikt voor de landbouw van o.a. sandalwood, katoen en mango’s.

In de verte zagen we regenbuien over het land trekken. Blijkt dat daags ervoor al veel regen in Timber Creek was gevallen. Hebben wij even mazzel. De regen trekt gelukkig niet onze kant op. Maar het is wel vroeg voor de tijd van het jaar. Hopelijk is dit niet de echte voorbode van het natte seizoen.

Al met al was het een leuke ochtend met o.a. croc’s (zo’n 25.000- 30.000 freshies zwemmen er hier rond 😳, rock-wallabies (echt hele kleine kangoeroetjes die in/op de rotsen leven langs het water van het meer), Australian pelicans en we hebben zelfs nog even in het meer kunnen zwemmen. Heerlijk watertemperatuurtje, dat moet gezegd. Zelfs aan een grote spinnensoort gingen we niet voorbij, the golden spider (of iets dergelijks). Het web van deze spinnen werd jaren geleden door het voer van de geiten gedaan. Nadat ze gemolken waren konden ze het DNA van de spin gebruiken voor speciaal kunststof dat werd gebruikt door o.a. NASA. Heel bijzonder.

Ook de verhalen over dieren zijn altijd leuk om aan te horen. Zo vertelde Mitch dat kraaien de Cane toads pakken van grote hoogte te pletter laten vallen om zo via de buikwand ze leeg te eten. 😮

Ook blijken pelicans and cormorants (aalscholvers) het niet zo goed samen te vinden. Als de aalscholvers hun visjes te pakken hebben komt een pelikaan om hem onder water te duwen net zolang tot hij de vis loslaat. Thanks mate 😂

Accomodatie:

Lake Argyle Caravan Park

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dejo Lute:
    5 september 2022
    Weer een prachtig verhaal. Ik pak de kaart er maar bij om het wat te volgen
  2. Fien van Herwaarden:
    Mooie foto,s
    Mijn reacties blijven herhalen, zo mooi om ,zo mee te mogen reizen...
  3. Louwina:
    Leuke foto's!
  4. Helen:
    5 september 2022
    De foto's gezien,wat een geweldig mooie natuur daar! Fijn dat jullie zo genieten daar.
  5. Klaas en Diana:
    7 september 2022
    Zo, ik ben weer bijna bij in reacties. Ik mocht van mij zelf niet verder lezen totdat..
    Wat weer een prachtverhaal met de nodige dieren weetjes.
    En aan de foto’s te zien is het echt adembenemend
    Ik verheug me nu al op het volgende avontuur 😘